Meediopianisti miss Nydia

Syksyllä 1909 Tukholmassa keskusteltiin vilkkaasti eräästä kaupunkiin vierailulle saapuneesta esiintyvästä pianistista, ”miss Nydiasta”. Koskettimien taitava käsittely ei toki itsessään ollut mikään uutinen: hyvän pianistin saattoi löytää milteipä mistä tahansa sivistyneistöperheestä, eikä esiintyvää ammattipianistiakaan tarvinnut suurkaupungissa kauaa haeskella. Tapauksessa oli kuitenkin jotain epätavallista, mikä herätti suuren yleisön mielenkiinnon: Nydia nimittäin soitti transsissa ja silmät sidottuina – ja vieläpä kappaleita, joita ei ollut koskaan harjoitellut! Miten tämä oli mahdollista? Oliko kyse ”klärvojanssista”, selvänäöstä? Oliko Nydia meedio? Tieto tapauksesta levisi myös Suomen suuriruhtinaskuntaan ja päätyi ainakin Åbo Underrättelserin sivuille (3.10.1909).

Muutama viikko tietojen jälkeen Suomeen saapui myös miss Nydia itse.

Hufvudstadsbladet 19.10.1909.

Salaperäinen unissasoittajatar esiintyi Helsingissä hotelli Kämpissä kahdeksana iltana 20. lokakuuta alkaen. Useimpien aikansa kiertävien naistaiteilijoiden tavoin miss Nydia ei matkustanut eikä esiintynyt yksin: mukanaan hänellä oli hypnotisti-impressaarinsa ”mr. Sampson”. Ainakin jälkimmäinen oli ilmeisesti saksalainen. Kaksikkoa ajan tapaan kuvailleen Hufvudstadsbladetin (21.10.1909) mukaan Nydia oli noin kolmekymmentävuotias ja miellyttävän oloinen, ”joskaan ei kaunis”, ja Sampson oli tumma henkilö, jolla oli terävä katse ja pitkät viikset. Tapausta lyhyesti kommentoineen pilalehti Fyrenin piirtäjän käsissä kaksikko puolestaan sai seuraavan olomuodon:

Fyren 43/1909.

Miss Nydian salaperäisyyttä korostettiin. Sampson tiesi mikä myi: hän esitteli soittajattaren yleisölle ”maailman suurimpana arvoituksena”. Ensimmäiseen näytökseen oli myös kutsuttu sanomalehtien edustajien lisäksi kaupungin musiikkipiirien silmäätekeviä henkilöitä, ainakin säveltäjä Robert Kajanus (1856-1933) ja kapellimestari Alexei Apostol (1866-1927), sekä lääkäreitä, joista mainitaan psykiatrian professori Christian Sibelius (1869-1922) ja fysiologian dosentti, ylilääkäri Valter Osvald Sivén (1868-1918) (Hufvudstadsbladet 21.10.1909; Nya Pressen 21.10.1909). Tavoitteena tietenkin oli, että jopa nämä arvovaltaiset ja ansioituneet henkilöt jäisivät ymmälleen ilmiön edessä, mikä vain lisäisi sen kiehtovuutta. Samassa hengessä Hufvudstadsbladet tiesi kertoa, että vaikka Nydia oli herättänyt suurta huomiota Tukholman psykologien ja muusikoiden keskuudessa, oli tämä ”hypnoottis-magneettis-musikaalinen ilmiö” edelleen vailla selitystä. ”Humpuukia vai ei?” lehti mietti.

Esityksen kulusta kerrotaan lehdissä (em. Hbl. ja NP) seuraavaa. Miss Nydia istuutui flyygelin taakse ja Sampson vaivutti hänet kahden peilin avulla ”hypnoottiseen uneen”. Tämän jälkeen impressaari sitoi meedion silmät siteillä, joihin yleisö oli saanut tutustua varmistuakseen, ettei niiden läpi ollut mahdollista nähdä. Katsojat saivat nyt esiintyjien valmiiksi laatiman paperin, jolle oli kirjoitettu kuudenkymmenen musiikkikappaleen nimet, ja heitä kehotettiin alleviivaamaan niistä jokin oman valintansa mukaisesti. Paperi asetettiin sitten sokaistun pianistin eteen ja kaksi henkilöä istuutui hänen vierelleen ”kontrolleeraamaan”. Ja ihme ja kumma, Nydia soitti juuri valitun kappaleen. Koetta toistettiin useaan kertaan yleisön valitessa listalta eri kappaleita. Ilmiö onnistui jopa sittenkin, kun paperia ei asetettukaan meedion eteen vaan hänen päänsä päälle.

Tämä oli kuitenkin vasta alkua. Yleisöä nimittäin kehotettiin tuomaan miss Nydian esityksiin omia nuottejaan.

Suomalainen Kansa 22.10.1909.

Kapellimestari Apostol kirjoitti nyt paperille joitakin ensimmäisiä nuotteja Richard Wagnerin Siegfriedistä, jota ei ollut listalla. Nydia soitti oikein tämänkin kappaleenalun. Lopuksi Apostol antoi soitettavaksi erään Erkki Melartinin hiljattain säveltämän kappaleen, jota ei oltu vielä julkaistu, mutta meedio suoriutui tästäkin kokeesta.

Esityksen päätyttyä Sampson poisti siteet miss Nydian silmiltä ja herätti tämän transsista. Eräs läsnäolevista lääkäreistä tunnusteli meedion pulssia ja totesi, että tämä oli hyvin heikko. Esityksestä keskusteltaessa monet ilmaisivat epäilyjään. Yksimielisesti kuitenkin todettiin, että esitys oli järjestetty taitavasti.

Ei ole yllättävää, että tapaus herätti myös Spiritistin (11/1909) huomion. Lehdessä julkaistiin pieni selostus miss Nydian kyvyistä ja arveltiin tämän todellakin olevan ”hypnoottisessa tilassaan klärvoajantti (sic)”. Lopuksi todettiin: ”Todiste sekin ihmisen kaksinaisesta olemuksesta”. Spiritualismille omistetussa lehdessä suhtauduttiin täten lähtökohtaisen suopeasti esiintyvään meediopianistiin ja oltiin valmiita otaksumaan hänen kykynsä todellisiksi ilman sen suurempia tutkimuksia. Toisaalta selostuksen lyhyydessä ja sen loppukaneetin sävyssä on myös jotakin epäilyyn viittaavaa: saattoihan Nydia olla sittenkin vain jälleen yksi rahan perässä kiertelevä humpuukimaakari, jollaiset olivat vakavamielisten spiritualistien ja okkultistien alituinen riesa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s